BRANDSTÄTTE – concert series
Termin: Di 28.2.

line-up:
Lissie Rettenwander
Improchor 1060 Wien
KATHMANDU

Lissie Rettenwander : vocals, zither, effects, toys

Als Solo-Künstlerin gilt Lissie Rettenwanders besonderes Interesse dem Experiment und der Totalimprovisation. Zwischen immensen Klangwolken und beklemmend fokussierter Ruhe entführt sie uns mit ihrer außergewöhnlichen Stimme in noch unbekannte Welten, in das Spiel mit der Illusion eines Songs. Doch nichts ist, wie es scheint. Lissie Rettenwanders Musik ist unberechenbar. So wie es auch die Grundthemen ihres Schaffens sind. Die Emotionen sind verflochten zu einem komplexen musikalischen Gesamtkunstwerk, dessen Interpretation viel Freiraum gewährt. (Bobby Rajesh Malhotra)

Improchor 1060 wien, Leitung Nika Zach

Der ‘Improchor 1060 Wien’, gegründet 2011 von Nika Zach, hat es sich furchtlos und glücklich zur Aufgabe gemacht, mit der Stimme möglichst großzügig und großräumig zu improvisieren. Zu hören sind Auf- und Abstiege zu feinen Klanggespinsten und erdigen Extremsounds. Dazwischen kratzige, pulsierende Ebenen. Klar verschachtelt, zögerlich aufdrängend, gemütlich verstörend. In der freien Improvisation sich anlehnen – manchmal an definierten Ideen aber immer am gemeinsam Musik machen! (Nika Zach)

KATHMANDU – Karl Salzmann – Thomas Wagensommerer – Michael Fischer

Within process-related and experimental setups, Karl Salzmann develops and presents works that study the materiality of sound and its social, cultural and metaphorical levels of meaning. His artistic activities mainly concern the interaction between sound and visual arts and often relate to works and topics of (sound) art history. Lecturer, researcher and artistic & scientific assistant at the department ‘Art&Science’ – Univ. of Applied Art in Vienna. His works have been presented i.e. at Kunsthaus Graz (2013, solo), Kunsthalle Bratislava (2014, solo), MAK – Museum of Applied Arts Vienna (2012), Athens Digital Art Festival (2014).

Thomas Wagensommerer works as media artist, musician and theoretician in both installative and performative ways. Lecturer for Experimental Media at the Univ. of Applied Sciences St. Pölten and member of research/artistic staff at the Univ. of Applied Arts Vienna. Exhibitions/Performances/Participation: ZKM Karlsruhe, Ars Electronica, Donaufestival Krems, MAK Wien, Festspielhaus St. Pölten, Darmstädter Ferienkurse, Ö1 Kunstradio, Medienkunstlabor Graz, Diagonale Graz, Sophiensäle Berlin, Stift Melk, Künstlerhaus Wien, Vienna Independent Shorts, Galerie Krinzinger Projekte Wien a.m.o.

Michael Fischer works on the speech immanence of sounds on saxophone, soundscapes, conducted instant compositions, since 1999 involving the feedback based on a non-effect, analogue set-up; in 2004 he launched the Vienna Improvisers Orchestra. Long-standing collaborations with poets, fine artists, key-players in improvised music. Appearances at f.i. High Zero Festival Baltimore, Globale Festival ZKM, Irtijal Festival Beirut, Festival Int. de Improvisación Madrid, Donaufestival, Urban Guild Kyoto. Guest-lecturer at f.i. Univ. Newcastle upon Tyne, Peabody Inst. of The Johns Hopkins Univ./USA, Univ. of Applied Art/A, Univ. for Architecture Vaduz/FL.

https://lissierettenwander.bandcamp.com
http://www.nikazach.net/nc/home.html
http://www.karlsalzmann.com/
http://www.wagensommerer.at
http://m.fischer.wuk.at

# # #

February 28, 2017